‘ Twee voorbeelden op deze dag van de vrijheid om te laten zien waartoe op het eerste gezicht onschuldige oordelen op het gebied van geloof, gender of seksuele geaardheid toe kan leiden. Wees een beetje liever voor elkaar. Uiteindelijk zijn we allemaal mensen.’ Hilde
‘ Kinderen, deze verhalen heb ik voor jullie geschreven. Maar ook voor de vaders en moeders. Wat ik je kan leren: luister naar je ouders als het oorlog is.’ Aleid
Samen met ruim 45 mensen hebben we de vrijheid gevierd in de Hardenstee met een Vrijheidsmaaltijd. Sinds 2011 organiseert het Nationaal Comité 4 en 5 mei deze vrijheidsmaaltijd in Nederland. In de Hardenstee was dit de eerste keer. En het was een feestje! Vieren dat we in Bunne, Winde en Bunnerveen in vrijheid kunnen leven. Een oase van groen en vrijheid, waar we samen kunnen luisteren, praten, eten, verven en spelen. En er waren bijzondere bijdragen!
Hilde heeft haar jeugd doorgebracht in Bunne, studeerde geschiedenis en werkt nu bij het Drents Archief. Door RTV Drenthe is ze gevraagd een documentaire te maken over het oorlogsverhaal van een joodse familie in Amsterdam. Vluchten, gelukkig zijn, weer opgejaagd worden en voor altijd gescheiden worden door oorlogsgeweld. Wat doet dat met een mens. Maar ook het verhaal van een mannengroep in de 18e eeuw. Kortgeleden nog werd ze geraakt door het boek ‘ verliefd en veroordeeld’. Mannen die verliefd zijn, maar niet op een vrouw, en daarom worden veroordeeld tot de doodstraf. Pas in 1994 wordt discriminatie op grond van seksuele geaardheid verboden.
Aleid heeft verhalen geschreven voor haar kleinkinderen, 2 verhalen deelt ze nu met ons. Wat is het als klein meisje om op te groeien in oorlog. En wat is het om bevrijd te worden van de bezetter en voor het eerst in je leven chocolade te proeven.
Verven is ook vrijheid. Samen met Jeichien hebben we een vrijheidsvlag geverfd. De kinderen trapten af. Schilderen blijft spannend. Gelukkig leerden de kinderen ons hoe het moet. Uiteindelijk hebben ook volwassenen een kwast ter hand genomen. Het resultaat hangt in de Hardenstee. Nog een paar weken, dan wordt het weer opgeruimd.
Ondertussen werd er buiten gespeeld en binnen lekker gegeten. Van de soep, en alle gerechten die iedereen meegenomen had. Hierdoor was het een maaltijd met veel vrijheid. Een gevarieerde keuze, voor elk wat wils.
Luisteren, praten, eten en spelen in verbinding en vrijheid. Dank voor jullie aanwezigheid en bijdrage aan deze gezellige bijeenkomst.
Mocht je opmerkingen, vragen of suggesties hebben, dan horen we dat graag. Mailen mag naar: dorpsbelangenbwb@gmail.com












